Kiired nädalad möödas ja kevadsemester läbi. Etendused, kus
ma helikujundusi tegin, läksid üpris
hästi - olin lõpptulemuses positiivselt üllatunud. Nii head lavastused ja
näitlejatööd!
Mõtlesingi teid natuke lühidalt teatrielu lavatagustega tutvustada, sest ega keegi vist väga sellest maailmast midagi ei tea.. samas on kõike väga keeruline lahti seletada, aga annan oma parima.
Üldiselt oli minu tööks
luua, lõigata, otsida ja lõpuks mängida erinevaid helifaile.. Resistable Rise of Arturo Ui- Brehcti etenduse
Hitlerist jaoks sain ma teha ka ajaloolist uurimust ja otsida 1930ndate jazzi
paremaid palasid. Õppisin huvitavaid fakte, näiteks, et Natsi-Saksamaal oli jazz
keelatud (negermusik) , aga Hitleri propagandaminister Goebbels lõi oma swingbändi
Charlie and the Orchestra. Soovitan kuulata!
Mancub`i etenduse tarbeks pidin näiteks töötlema igasuguseid looduse, linnaliikluse, inimhäälte helieffekte.
Lavastajatel oli nägemus, mida ja millal- minu tööks oli enamjaolt nende soovid reaalsuseks teha. Üldiselt kasutatakse
etenduse ajal vähemalt siin riigis Mac`i
programmi QLAB. Sinna programmi pannakse kõik helifailid õiges järjekorras, lisatakse valjenemised, kustumised ja helide kokkusulamised.
Kui kõik on täpselt paika pandud, tuleb vajutada etenduse käigus ainult klaviatuurii space nuppu. Superlihtne ja mugav! Arvuti ise
on ühendatud helilauaga, mis omakorda on
ühendatud võimendiga ja see omakorda kõlaritega.
Lisaks heli- ja valgusinimestele istub etenduse ajal nende
kõrval ka stage manager . Minu etenduste puhul oli mõlemal korral kaks manageri-
üks istus heli/valguskastis ning teine saalis (kuuleb ja näeb laval toimuvat paremini kui meie seal kastis). Kogu tehniline meeskond on
ühendatud omavahel raadiosaatjatega. Igaljuhul, stagemanagerid peavad jälgima etenduse teksti ja teadma,
millal on valgus- või heli cue. Cue tähendab aktsiooni: alusta/lõpeta.. Kuna
meie stage managerid pole professionaalsed vaid samuti 1. kursuse õpilased, ei
usaldanud ma neid piisavalt ja jälgisin ka ise pidevalt tekstiraamatuid, kuhu
oli täpselt üles kirjutatud, millal ja kuidas ma oma järgmist cue-d mängima
pean.
Stage manager on isik, kes vastutab kogu etenduse sujumise eest.
Professionaalses maailmas on see enamjaolt just tema süü, kui heli/valgus
valesti lähevad. Kui tema ütleb näiteks, et : sound cue 56, GO või sound cue 34
fade off, siis väidetavalt ma peangi seda tegema, isegi kui ma tean, et see
pole päris õige hetk.
Üldiselt kui teatrid ringi reisivad, on neil olemas enda
stage manager, aga vahel kohalikud valgus/helimehed. Mõnikord näevadki nad esimest
korda etendust, kui juba publik saalis on.
Stage manager on päris keeruline ja vastutusrikas amet ja kui olukord mingil põhjusel kontrolli alt
väljub, on tema esimene, kes peab rahulikuks jääma. Tahaksin seda isegi proovida tulevikus.
Igaljuhul etendustega läks suhteliselt hästi. Ainult Mancub`i puhul
sain ka natuke vett ja vilet näha. Kõik oli hästi, kuni viimasel hetkel üks
lavastajatest otsustas kogu helitehnika enda peale võtta ja tegi pool tundi
enne etenduse algust kogu asja ümber. Mulle ei öelnud ta selle kohta mitte eelnevalt midagi ja ta ei andnud mulle võimalustki sõna saada. Ise nägin muudatusi
alles etenduse ajal, mil ma kõike opereerima pidin. Stage managerid ei teadnud
ka asjast midagi ja kuna lavastaja
otsustas ootamatult ka mitu muusikapala juurde lisada, olid sound cue-de
numbrid sassis. Kõik jäi viimasele hetkele ja nagu tavaliselt esines mitmeid kommunikatsiooniprobleeme. Mulle ei olnud lõpuks võimalust korralikku heliproovigi teha, ja seetõttu olid väiksed probleemid volüümitugevusega, aga tänu saalis istuvale stage managerile, kes kuulis kogu asja paremini kui meie, saime kõik koha peal manuaalselt lahendatud. Etendus ise läks asjaolusid arvestades normaalselt, aga väga tüütu oli see küll. Samas
väidetavalt pidigi see tõeline maailm just selline olema..
Igaljuhul sain kõvasti kogemusi ja võimalusi töötada paljude
andekate inimestega...üritan nüüd tulevikus ka valguskunsti juurde
õppida.. Ma usun, et ükskõik kelle või millena teatri/meelelahutussfääris
töötada, ei jookse sellised erinevad kogemused just üle mööda külgi maha. Samuti armastab meie õpetaja igas tunnis rõhutada, et ta ei tea ühtegi töötut helitehnikut, aga ta teab palju töötuid näitlejaid.. nojah.
Muidu on siin vahepeal veel igasuguseid toredaid üritusi
toimunud. Neljapäeval tähistasin näiteks vaikset viisi oma sünnipäeva (tegelik
päev 13.aprill). Suurepärane õhtu imeliste inimestega!
Alates reedest on ka minu perekond Canterburyt avastamas..
aga sellest juba järgmine kord!
Vintage pidu, kus külalisi lõbustas lisaks suurepärasele muusikale ka mustkunstnik..
Minu sünnipäeval kokteile nautimas
Sannake, palju-palju õnne sünnipäevaks! :) Lahe näha ja lugeda, et sul on palju põnevaid asju teoksil. Et uus eluaasta ikka sama põnevalt ja seiklusrikkalt edasi läheks! Ole tubli. :)
ReplyDeleteTervitused Tartust.